Pierwsza zajezdnia autobusowa w Rzeszowie – plac obecnej Hali Targowej, a biura przy ulicy Mickiewicza 10

Poznajcie historię pierwszej siedziby miejskiego przewoźnika oraz pierwszej zajezdni.

Bardzo ważnym posunięciem Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Rzeszowie było powołanie Uchwałą z dnia 5 lutego 1951 r. przedsiębiorstwa wielobranżowego pod nazwą Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Rzeszowie. W jego skład weszło wówczas istniejące już przedsiębiorstwo MKS jako podległy zakład.

W następnym roku Miejska Rada Narodowa postanowiła połączyć zakład MKS z przedsiębiorstwem PKS. Miało to częściowo zaspokoić potrzeby przewozowe mieszkańców miasta i ościennych miejscowości. Do połączenia jednak nie doszło, a rezultatem tych starań było wydzierżawienie przez MPGK na potrzeby miejskiego przewoźnika od przedsiębiorstwa PKS, dwóch pojemnych autobusów marki „Chausson”.

Komunikacja miejska to nie tylko autobusy wraz z ich obsługą, ale także zaplecze biurowe i techniczne. Biura przedsiębiorstwa mieściły się na parterze budynku Miejskiej Zawodowej Straży Pożarnej przy ul. Mickiewicza 10, plac postojowy autobusów zorganizowany był na Miejskiej Targowicy (teren obecnej Hali Targowej przy ul. Targowej), natomiast magazyn części zamiennych znajdował się przy ul. Lwowskiej w Zakładzie Wodociągów Miejskich.

Pod koniec 1954 roku zaplecze techniczne powiększyło się o warsztat naprawczy przy ulicy Mickiewicza pozyskany od mistrza kamieniarskiego Pana Tadeusza Janika i adaptowany na potrzeby naprawcze taboru MKS. W tym samym roku MKS otrzymał po długich i mozolnych staraniach cztery autobusy produkcji węgierskiej marki „Mavag”.

Fotografie pochodzą z prywatnej kolekcji Piotra Gila – dziękujemy!

Zdjęcia te nie przedstawiają co prawda pierwszej zajezdni, ale wykonane są w Rzeszowie. Są natomiast na nich widoczne autobusy PKS (czym nawiązujemy nieco do niezrealizowanych planów połączenia MKS z tą firmą). Niestety nie zachowały się zdjęcia z placu postojowego, który znajdował się na terenie dzisiejszej Hali Targowej.

Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *