W pierwszej dekadzie XXI wieku miasto Rzeszów postawiło na zakup pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Kolejny przetarg (po przetargach, w których zakupiono 11 Jelczy Vecto) został rozpisany w 2005 roku. Dotyczył on zakupu 9 niskopodłogowych autobusów klasy MAXI, zasilanych tym paliwem. Zamówienie zgarnęła firma Solaris Bus&Coach, oferując model Urbino 12 CNG III generacji, która została zaprezentowana w tym samym roku.

Solarisy te powiększyły zasoby MPK, jeżeli chodzi o autobusy zasilane gazem wówczas do 22 sztuk, czyli ponad 10% całego taboru.

Wszystkie 9 sztuk nowego Urbino zostały dostarczone w 2006 roku. Otrzymały one numery taborowe: #743 – #751.

Od początku były wysyłane zarówno na linie miejskie, jak i podmiejskie. Były także wykorzystywane wówczas do obsługi linii specjalnych do hipermarketu Auchan (90 – 92). Do momentu zamknięcia przejazdu pod wiaduktem kolejowym nad ulicą Batorego w 2019 r. z powodu zbyt wysoko zabudowanych butli na gaz CNG autobusy te nie obsługiwały linii nr 5, 9, 12, 29, 59, N1 . Jest to charakterystyczna cecha wszystkich autobusów zasilanych gazem ziemnym.

Solaris Urbino 12 CNG jest wyposażony w silnik marki Iveco o mocy 272 KM, zblokowany z 4-biegową skrzynią maki Voith. Ponadto jest wyposażony w SIP maki R&G, który składa się z 2 monitorów LCD, zapowiedzi głosowej oraz 3 kasowników dwufunkcyjnych.

Obecnie we flocie autobusów rzeszowskiego przewoźnika w eksploatacji (stan na dzień 31.07.2024 r.) pozostaje 5 sztuk tego modelu o numerach taborowych: 744, 745, 746, 749, 751. Jako pierwszy z powodu poważnej awarii silnika w 2023 r. został wycofany #750.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *