Witamy. Dzisiejszy post o autobusach które zrewolucjonizowały miejską komunikacje w Rzeszowie. Jest to początek nowej ery w Rzeszowie – Solaris Urbino 12 I generacji.
Koniec lat 90-tych dla rzeszowskiego przewoźnika nie był zbyt ciekawy. Na tabor składający się z ponad 200 pojazdów, tylko 7 miało częściowo niską podłogę, a 67 miało mniej niż 10 lat. To spowodowało, iż w 1999 roku MPK Rzeszów ogłosiło przetarg na zakup aż 38 nowych autobusów. Bez dofinansowania z Unii Europejskiej było to nie lada wyzwanie.
W efekcie rozstrzygnięcia przetargu, już w pierwszych miesiącach roku 2000 na ulice Rzeszowa wyjechało 30 Solarisów Urbino 12. Otrzymały one numery taborowe: #700 – #729. Zastąpiły tym samym swoją numeracją Volva, sprowadzone ze Szwecji na początku lat 90-tych. Pojazdy te od początku wzbudzały ciekawość pasażerów i były wysyłane na najbardziej prestiżowe linie. Po kolejnych dostawach nowych wozów ich rola zaczęła się sprowadzać, w dużej mierze do obsługi brygad BIS-owych. Pierwszy Solaris Urbino 12 o numerze #719 został skasowany w 2003 roku, po pożarze komory silnika. W listopadzie 2018 r. z eksploatacji wycofany został Solaris o numerze taborowym #701.
Autobusy marki Solaris pomimo swojego wieku oraz przebiegów (dochodzących do 1,2 miliona km) sprawowały się bardzo dobrze. Jednak obecnie już niestety żaden z nich nie wyjeżdża już na miasto. Przewoźnik posiada jeszcze co prawda na stanie 2 Solarisy I generacji o numerach #713 i #714 co do których los jest już raczej przesądzony (stan na 31.07.2024 r.).
Solaris Urbino 12 jest wyposażony w sześciocylindrowy silnik MAN o mocy 220KM i pojemności 6871 cm 3 spełniający normę Euro II. Silnik sprzężony jest ze skrzynią biegów firmy ZF. Część Solarisów Urbino 12 ( od numerów 700-709 bez 707) posiadała zamontowaną inną skrzynię biegów VOITH D854.3.
Jest on całkowicie niskopodłogowy i wyposażony w system ECAS. Posiada duże przeszklone okna z lufcikami oraz 3 klapy dachowe.
0 komentarzy