Solaris Urbino 12 II generacji, który MPK Rzeszów testowało w roku 2003.
II generacja Urbino 12 została wprowadzona na rynek na przełomie lat 2001/2002 i była produkowana do 2006 r. Była udoskonaloną wersją pierwszej odsłony, lecz nie wprowadzono w niej dużych zmian technicznych w stosunku do poprzedniej generacji. Przeniesiono zbiornik paliwa nad przednie nadkole, dzięki czemu możliwe było uzyskanie lepszego rozkładu wnętrza pojazdu. Wprowadzono także niewielkie zmiany kosmetyczne w wyglądzie zewnętrznym, nieznacznie zmieniono kształt przednich i tylnych reflektorów.
Od II generacji Urbino 12 (w 2004 r.) wprowadzono także pochodny model tego autobusu Solaris Urbino 12 LE (LE – low entry, ang. niskowejściowy, wersja podmiejska). Przez 6 lat produkcji (1999–2005) łącznie pojazdów Solaris Urbino 12 I i II generacji wyprodukowano 582 szt., z czego 332 trafiły na rynek polski.
Solaris Urbino 12 II generacji brał udział w konkursie „Bus Euro Test 2004”, podczas którego walczył o tytuł Autobusu Roku 2005. Konkurs odbył się w Poznaniu. W efekcie konstrukcja Solarisa zajęła II miejsce, minimalnie przegrywając jednym punktem z MAN-em Lion’s City.
Jego długość i szerokość jest taka sama jak w pierwszej generacji czyli odpowiednio: 12 000 mm i 2550 mm.
Wysokość natomiast została zmieniona na 2850 mm. Rozstaw osi to 5900 mm.
Ilość miejsc to 104 w tym 29 siedzących. Silnik zastosowany w autobusie to MAN D0836LOH02 o mocy 206kW zespolony ze skrzynią biegów marki ZF 5HP502C.
Prędkość maksymalna autobusu jaką uzyskiwał ten model to 72 km/h.
Autobus po dzień dzisiejszy służy w MPK Włocławek.
W Rzeszowie II generacja Solarisa pojawiła się w 2017 r. Zostały wówczas zakupione używane 3 szt. z rocznika 2002 z PKM Sosnowiec, w związku z brakiem taborowym w MPK Rzeszów. Otrzymały numery taborowe z zakresu 756-758, o czym pisaliśmy w poprzednim rozdziale.
Za udostępnienie zdjęcia dziękujemy @jacekso ze strony www.phototrans.pl
0 komentarzy