W 2002 r. wprowadzono nową, drugą generację autobusów Solaris Urbino 15. Był to model przejściowy pomiędzy pojazdami pierwszej a trzeciej generacji. Zmieniono lekko wzornictwo pojazdu, wprowadzono niewielkie zmiany w układzie wnętrza, a także usprawnienia techniczne.

Autobusy Urbino 15 II generacji trafiły m.in. do Warszawy, Gliwic, Jaworzna, Ostrawy i Pilzna.

W 2004 r. podczas targów Transexpo w Kielcach, obok premiery III generacji 12-metrowej wersji Urbino, a także Urbino 12 w wersji low entry, miała miejsce prezentacja pierwszego autobusu Solaris z napędem na gaz CNG – Solaris Urbino 15 CNG.

Umieszczenie butli na gaz na dachu autobusu wymusiło zmiany w konstrukcji ramy pojazdu. Napęd stanowił silnik E 2876 LUH01 o mocy 228 kW (310 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1 250 Nm.

Gaz był magazynowany w 6 butlach kompozytowych na dachu pojazdu o łącznej pojemności 1 200 dm3.

Rozwiązanie takie wymusiło na projektantach przekonstruowanie całego dachu. Układ drzwi to 2-2-2, długość całkowita wynosiła 14 590 mm, szerokość 2 550 mm a wysokość 2 850 mm, natomiast masa całkowita to 24 000 kg. Mógł on pomieścić max. 50 osób na miejscach siedzących.

Posiadał ABS, ASR oraz EBS.

Pierwszy egzemplarz gazowego Urbino 15 zanim trafił do słowackich Koszyc przyjechał na czterodniowe testy do Rzeszowa.

Testowany był na linii nr 18 od 9 grudnia 2004r.

Do dnia dzisiejszego autobus służy u naszych południowych sąsiadów w mieście Koszyce (Słowacja).

Za udostępnienie zdjęć dziękujemy panu Wojciechowi Tworkowi.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *