Witamy i zapraszamy na kolejny tekst o autobusach które jeździły po Rzeszowie. Dziś poświęcimy swoją uwagę Solarisowi Urbino 15.
Historia rzeszowskich Solarisów Urbino 15 rozpoczęła się w 2000 roku, kiedy to firma Solaris Bus&Coach wygrała przetarg na dostawę 38 niskopodłogowych autobusów dla MPK. Zamówienie zostało podzielone na dwie części, z czego jedna dotyczyła zakupu 8 autobusów o długości 15 metrów. Zastąpiły wysłużone Volva B58 Wiima, sprowadzone z Goteborga 9 lat wcześniej. „Deski” otrzymały numery taborowe z zakresu 735 – 742. Praktycznie od razu zostały przydzielone do obsługi linii podmiejskich o numerach: 2, 3, 14 oraz 21. Rzadziej kursowały na liniach: 0A, 0B, 13, 18 oraz 19. Po szumnym zakończeniu współpracy ZTM/MPK Rzeszów z ościennymi gminami w 2010, Solarisy rozpoczęły obsługę głównych linii miejskich. Następnie zrezygnowano z wysyłania ich na linię numer 13. W latach 2015-2018 (do przyjazdu przegubowców) jeździły praktycznie tylko i wyłącznie na linii 19. Po dostawach wyżej wymienionych Solarisów Urbino 15 zaczęto je dysponować do obsługi brygad BIS-owych na liniach: 0A, 0B, 13, 17, 18, 19 i 30.
Solarisy Urbino 15 były trzyosiowymi pojazdami i maksymalnie mogły przewieźć 167 pasażerów na 41 miejscach siedzących i 126 miejscach stojących. Masa pojazdu wynosiła 13500 kg a jego maksymalne obciążenie to 25000 kg.
Obecnie w ruchu liniowym nie mamy już żadnej ,,deski”. Jako pierwszy został skasowany w 2017 roku wóz o numerze #741, który uległ pożarowi. Jednak MPK, które miało wtedy braki taborowe szybko zastąpiło go innym Urbino 15, który otrzymał ten sam numer taborowy. Pochodził on z Warszawy i od rzeszowskich „desek” różnił się dźwiękiem przed zamykaniem drzwi, odcieniem malowania a także jest młodszy, bo z 2001 roku. Ponadto jest w bardzo dobrym stanie wizualnym, ponieważ w stolicy pracował jako nauka jazdy. Obecnie odkupiła go firma ,,Medyk” i służy on jako mobilny punkt szczepień . Natomiast jeden z Solarisów o numerze #742 został sprzedany do Politechniki Rzeszowskiej i służył tam do marca 2024 jako mobilna pracownia dla studentów. Obecnie autobus został zezłomowany.
Zdjęcie udostępnili nam Panowie Aleksander Wojnar, Jakub Ratajczak, Patryk Wiercioch, Grzegorz Chruścicki oraz Paula Rzońca – serdecznie dziękujemy!
0 komentarzy