W marcu 1994 roku MPK otrzymało od władz samorządowych miasta nową zajezdnię autobusową, co dało możliwość dalszego rozwoju przedsiębiorstwa.

Pozyskany obiekt, po zlikwidowanym przedsiębiorstwie transportowym „TRANSBUD”, zlokalizowany jest na peryferiach miasta przy ulicy Lubelskiej.

Po wyremontowaniu i modernizacji stał się w pełni komfortowy i nowoczesny. Oprócz spełniania podstawowych zadań, czyli obsługi technicznej taboru MPK można było rozpocząć świadczenie usług dla klientów zewnętrznych, co z ekonomicznego punktu widzenia w czasie gospodarki rynkowej, było bardzo wskazane.

Z początkiem lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia zaprzestano zlecania remontów kapitalnych autobusów firmom zewnętrznym i zaczęto wykonywać je we własnym zakresie. Zatrudniono wielu pracowników warsztatowych i rozpoczęto remonty kapitalne nadwozi wszystkich starych autobusów. Wielu ludziom dało to możliwość zatrudnienia i korzystnie wpłynęło na związane z remontami wydatki przedsiębiorstwa.

W 2012 roku zajezdnia została rozbudowana o nowa płytę postojową dla autobusów, wybudowano także nową hale do naprawy autobusów zasilanych gazem ziemnym oraz wybudowano nową halę do obsługi codziennej autobusów wraz z nowoczesną stacją diagnostyczną.

11 marca 2004 roku odbyło się pierwsze tankowanie gazu na nowej stacji, zlokalizowanej na zajezdni przy ul. Lubelskiej w Rzeszowie.

Rok 2004 stał się rokiem przełomowym dla rzeszowskiego przewoźnika. Chcąc zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza i ograniczyć hałas, postanowiono wprowadzić dywersyfikację taboru pod katem wykorzystywanego paliwa do napędu. Po uzyskaniu wsparcia lokalnych władz samorządowych przystąpiono do realizacji projektu. Ważnym elementem było wybudowanie odpowiedniego zaplecza technicznego do obsługi autobusów zasilanych gazem ziemnym. Stację napełniania gazu zobowiązała się wykonać na własny koszt Karpacka Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. w Tarnowie i Zakład Gazowniczy w Rzeszowie w ramach większego projektu budowy sieci stacji CNG, który obejmował cały kraj.

Głównym przeznaczeniem stacji jest tankowanie gazu ziemnego jako paliwa do napędu autobusów komunikacji miejskiej w Rzeszowie.

Wykonano też kilkanaście podstacji na stanowiskach autobusów do tankowania gazu ziemnego.

Rodzajem paliwa gazowego jest gaz ziemny wysokometanowy, bezwonny. Ciśnienie gazu w sieci waha się w granicach 1,4 – 4,2 MPa, dlatego przed wejściem do sprężarki zainstalowany jest reduktor zapewniający stałe ciśnienie na wejściu. Sprężarka spręża gaz do ciśnienia 20MPa. Pomiar ilości gazu doprowadzonego do sprężarki realizowany jest przez układ pomiarowo-rozliczeniowy z transmisją danych do Zakładu Gazowniczego w Rzeszowie. Gaz ziemny z gazociągu zasilającego stację tankowania kierowany jest w pierwszej kolejności do układu pomiarowo – rozliczeniowego. Pomiar gazu jest dokonywany za pomocą gazomierza DN 50 PN 6,3MPa. W celu wyeliminowania negatywnego wpływu pulsacji ciśnienia pochodzącego od sprężarki zaprojektowano na wyjściu z pompowni zawór zwrotny i dodatkowo przed sprężarką zamontowano rolę DN 300 długości około 8,5 m, która spełnia zadanie zbiornika antypulsacyjnego. Takie rozwiązanie jest wystarczające, aby zabezpieczyć gazomierz przed ewentualną pulsacją ciśnień. Następnie gaz kierowany jest do sprężarki znajdującej się w kontenerze. Po sprężeniu gaz magazynowany jest w trój-segmentowym kaskadowym magazynie gazu, podzielonym na trzy pojedyncze magazyny nisko-, średnio- i wysokociśnieniowe.

W czerwcu 2006 r. został zainstalowany drugi agregat sprężarkowy o wydajności 600m3/h.

Tankowanie pojazdów odbywa się za pomocą dystrybutora. Napełnianie butli zamontowanych w pojeździe rozpoczyna się zawsze od sekcji magazynu niskiego ciśnienia. Następnie napełnianie realizowane jest z sekcji średniego i wysokiego ciśnienia aż do osiągnięcia ciśnienia w zbiorniku pojazdu o wartości 20 MPa. Obiekty stacji tankowania stanowią strefę zagrożenia wybuchem, czyli obszar w którym występuje lub może wystąpić mieszanina wybuchowa.

Pracownicy obsługujący stację tankowania muszą posiadać odpowiednie przygotowanie zawodowe w zakresie obsługi urządzeń gazowych wysokociśnieniowych, a sama stacja musi zatem posiadać odpowiednie urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice.

Zajezdnia przy ulicy Lubelskiej służy po dzień dzisiejszy rzeszowskiemu przewoźnikowi.

Pierwsze fotografie pochodzą z momentu odziedziczenia zajezdni w 1994r.

Fotografie wykonane przez byłych i obecnych pracowników MPK Rzeszów oraz miłośników komunikacji, pochodzą z prywatnych zbiorów Pauli Rzońca, Piotra Gila i Dariusza Bialica – serdecznie dziękujemy za udostępnienie!

Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *