Przełomem w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa był rok 1956, kiedy to Zakład MKS wraz z Zakładem Oczyszczania Miasta (ZOM) otrzymał do dyspozycji teren pod zajezdnię w części dawnego folwarku Jędrzejowiczów, znajdującego się na Staromieściu przy ul. Partyzantów.
Na potrzeby warsztatowe zostały adoptowane dawne stajnie, a w starych budynkach siedzibę miała administracja. Uruchomiony został własny warsztat napraw i obsługi autobusów, wyposażony w odpowiednie narzędzia oraz zwiększono zatrudnienie przedsiębiorstwa do 20 mechaników. Wraz ze wzrostem zatrudnienia mechaników wprowadzono trzy zmianowy system pracy.
Mimo tak wielkich zmian, nowej lokalizacji i adaptowanych pomieszczeń, praca nadal odbywała się w trudnych warunkach dla wszystkich pracowników zakładu. Brak taboru i prawdziwie zmodernizowanego zaplecza technicznego do obsługi autobusów powodował, że załoga musiała wykazać bardzo wiele poświęcenia i zaangażowania w swoją pracę, by zapewnić codzienne funkcjonowanie firmy.
Należy w tym momencie zaznaczyć, że komunikacja miejska to z jednej strony pasażerowie będący najważniejszym ogniwem w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, ale to również jego pracownicy. To w znacznej mierze dzięki nim pasażerowie mogli korzystać z usług transportowych. Teren zajezdni nie posiadał utwardzonej nawierzchni, a większość napraw była wykonywana na wolnym powietrzu, bez względu na porę roku, czy warunki pogodowe, niejednokrotnie w błocie. Nie wiele lepsze były warunki pracy kierowców i konduktorów – w lecie przy panującym upale bez odpowiedniej wentylacji, w zimie przy silnych mrozach bez ogrzewania.
Mimo powolnej poprawy warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa i zagospodarowaniu zajezdni, zakład nie posiadał jeszcze niezbędnego wyposażenia maszynowego i innych ważnych specjalistycznych urządzeń w swoim zapleczu technicznym.
Powiększająca się ilość taboru przedsiębiorstwa pociągała za sobą rozbudowywanie zaplecza technicznego. Zmusiło to ówczesną dyrekcję MPK do starań o uzyskanie nowej obszerniejszej zajezdni z nowoczesnym zapleczem technicznym.
Zajezdnia przy ul. Partyzantów przetrwała do roku 1970, w którym przewoźnik przeprowadził się na nową zajezdnię przy ul. Zabłocie na Staromieściu.
Fotografie wykonane przez byłych i obecnych pracowników MPK Rzeszów.
Fotografie pochodzą z prywatnych zbiorów Piotra Gila – dziękujemy!